Terug naar de website

Tussen 7 en 21 juni reizen we voor een korte vakantie naar Zuid- en Midden-Engeland. De aanleiding is de uitnodiging voor verjaardag van June, de schoonmoeder van Yuri die op 19 juni 60 jaar wordt. We maken van deze uitnodiging dankbaar gebruik en plakken er twee weken aan vast.

Op de kaart hierboven staat de route aangegeven die we hebben gereden.

Je kunt in onderstaand "dagboek" op de foto's klikken om grotere exemplaren te zien. Sluit die grotere foto vervolgens om weer terug te keren naar het verslag.

Zondag 7 juni 2009
Een vlotte reis van Haarlem naar Calais had tot gevolg dat we twee treinen eerder via de kanaaltunnel naar Engeland konden gaan dan waarvoor we hadden gereserveerd. Terwijl het in België regende, klaarde het in Frankrijk alweer op en in Engeland was het prachtig weer.
Een korte rit over smalle landelijke weggetjes bracht ons naar Canterbury, waar we vroeg in de middag aankwamen. We hadden daarom tijd genoeg om de stad te bezoeken. Op deze zondagmiddag was het een gezellige drukte. Alle winkels waren open en de immense kathedraal stond er prachtig bij.
In ons bed & breakfast verblijf werden we zeer hartelijk ontvangen. En we zijn weer echt in Engeland: bloemetjesspreien op bed en bloemetjesgordijnen voor de ramen. In de tuin van het huis kwamen we heerlijk bij. 's Avonds aten we in een typisch Engels restaurant waar maar weer eens werd bewezen dat het onzin is dat al het Engelse eten laf en vet is. Het was heerlijk en dankzij het goedkope pond, zeer betaalbaar.
Een wandelingetje langs de stadswallen bracht ons weer terug naar onze slaapplaats.

Maandag 8 juni 2009
Na een ontbijt van bacon and eggs wandelen we weer naar de binnenstad van Canterbury. Het is prima weer, dus een kopje espresso en cappuccino op een terrasje gaan er ook weer in. We besluiten ons door een gids langs oude gedeelten van de stad te laten leiden. Uiteraard is de kathedraal daarbij heel prominent aanwezig. En terecht, want het is een bijzonder gebouw. Onze vrouwelijke gids weet er veel over te vertellen. Ze verontschuldigt zich zelfs enige keren als ze denkt teveel aan het woord te zijn. Ruim 1,5 uur duurt de rondleiding en dan is het alweer lunchtijd: een gezond broodje en een sapje.
Uiteraard willen we de kerk ook van binnen bekijken. Deze is bijna nog imposanter dan de buitenkant. Het is nauwelijks voor te stellen dat men dit gebouw heeft kunnen realiseren zonder de hulpmiddelen die we tegenwoordig hebben. En dan ook nog grotendeels van zandsteen dat uit Frankrijk moest worden aangevoerd.
's Avonds lopen in de regen naar een vrij modern restaurant waar we iets eenvoudiger eten dan gisteren, maar het is niet minder lekker.

Dinsdag 9 juni 2009
Als we opstaan is het grijs en grauw en het regent. We gaan op weg richting Brighton, maar we besluiten eerst een huis en een tuin te bezoeken. Het wordt “Great Dixter”, het huis van Christopher Lloyd dat uit de middeleeuwen stamt. Eerst lunchen we er waarna het droog wordt (en de hele dag blijft). De tuin is prachtig. Verschillende stijlen, waaronder ook verrassend veel wilde delen. We lopen er een aardig tijdje in rond. We kunnen ook enige kamers van het huis bekijken.
Carla heeft in een reisgids van Zuid-Engeland ontdekt dat er bij Eastbourne mooie krijtrotsen zijn te bewonderen, dus een omweg daarlangs is de moeite waard. Ze zijn inderdaad spectaculair. Ze rijzen ca. 165 m loodrecht op uit zee. Een kijkje over de rand doet je duizelen.
We rijden langs de kust verder naar Brighton, waar we (voor ons doen) vrij laat in het hotel aankomen. We eten er lekker, waarna we naar de boulevard wandelen met zijn beroemde, typisch Engelse, kermisachtige pier. Uiteraard veel gokhallen, fish and chips kraampjes, e.d. Toch altijd weer fascinerend om te zien.

Woensdag 10 juni 2009
Kort nadat we zijn opgestaan, begint het behoorlijk te regenen, maar na een half uurtje gaat de zon schijnen. We wandelen weer naar het centrum om “the Pavillion” te bezoeken. Dit is het Koninklijke paleis van George IV. Het gebouw is geheel in oosterse stijl gebouwd en detoneert behoorlijk met de andere gebouwen in deze stad, maar het is wel bijzonder. Binnen komt alles nog vreemder over. Veel Chinese voorwerpen, muurschilderingen en andere versierselen. We lopen door een groot deel van het gebouw waarbij we uitleg krijgen via een audiosysteem. Zeer informatief allemaal. We kijken onze ogen uit. Wat een overdreven uitingen van rijkdom. Enorme zalen die vooral waren bedoeld om te imponeren.
Na een broodje en een sapje op de pier, bezoeken we het Brighton museum. Veel geschiedenis van de stad, maar ook kunst, mode door de jaren heen, e.d. Vervolgens lopen we door de “North Lane”-wijk. Straatjes met kleine, bijzondere winkeltjes, waar men allerlei snuisterijen verkoopt: sieraden, kunst, antiek, tatoeages, piercings, kortom de meest uiteenlopende dingen kun je hier aanschaffen. Tijdens een wandeling door een van de grotere winkelstraten begint het te regenen, waarna we besluiten de bus terug naar het hotel te nemen.

Donderdag 11 juni 2009
De zon schijnt lekker als we opstaan en daarom maken we eerst een wandelingetje door een deel van Preston Park dat vlakbij het hotel ligt. We checken uit en rijden langs de boulevard en een kustweg in westelijke richting. Op sommige pleinen zijn mooie 19e eeuwse gevels te zien. We rijden naar Arundel waar we een schitterend kasteel bezoeken. Er zijn wel vier verschillende toegangskaarten te koop, van “brons” tot “goud plus”. Omdat we gisteren op onze hotelkamer een tweegangenmenu met wijn gebruikten voor minder dan € 5 p.p., nemen we nu maar de duurste toegangskaarten die £ 15 (ca. € 17) p.p. kosten, maar dan mogen we zelfs de slaapkamers bekijken. We nemen echter eerst een kijkje in de tuinen en picknicken daarna in het park. Het kasteel dat we daarna bezoeken, is prachtig. Enorm grote vertrekken, veel antiek meubilair, wapens, schilderijen, e.d. Als we het kasteel willen verlaten, regent het pijpenstelen. Het is een fikse bui die alleen boven het kasteel lijkt te blijven hangen, want als we daarna in de auto stappen, lijkt het overal elders droog te zijn gebleven. We maken een stop in Guildford waar we enige jaren geleden ook een paar dagen verbleven. De weg tussen deze plaats en onze overnachtingplaats in de buurt van Henley-on-Thames is erg druk. We slapen in “Bank Farm”, een voormalige boerderij in het gehucht Pishill. De eigenaar laat nadrukkelijk weten dat deze plaatsnaam niet als “pis-hill” wordt uitgesproken, maar als “pish-ill”. Het is een mooie rustige omgeving. Er is een restaurant vlakbij waar we een heerlijke forel eten.

Vrijdag 12 juni 2009
We slapen prima in de landelijke en zeer stille omgeving. We krijgen een heerlijk Engels ontbijt voorgeschoteld en de “landlady” heeft een aantal suggesties om de dag door te brengen. Het is een mooie dag. Wel aardig wat bewolking, maar af en toe een zonnetje en droog. Kortom: prima wandelweer. En daar kwamen we hier ook voor. We kiezen een tocht vanuit Henley waar we uiteraard eerst een cappuccino (Carla) en een espresso (Rob) nemen. De wandeling van ongeveer 15 km voert ons langs de Thames waar de voorbereidingen worden getroffen voor de “Henley Regatta”, de roeiwedstrijden die volgende week beginnen. Bij een sluis steken we de Thames over en lopen door het schattige dorpje Hambleden met mooie cottages. We picknicken aan de rand van een rugbyveld en daarna lopen we dwars door velden en bossen, soms midden tussen het graan e.d. We genieten va
n fraaie vergezichten over het dal van de Thames. Na enige uren zijn we terug in Henley en komen op een terrasje even bij. We doen wat boodschappen in de plaatselijke supermarkt. We gebruiken een eenvoudige avondmaaltijd op onze kamer. Dat bevalt eigenlijk best en op deze manier houden we ons gewicht een beetje in toom. ’s Avonds internetten en lezen we wat en boeken een kamer voor de volgende dag.

Zaterdag 13 juni 2009
We nemen afscheid van de eigenaren van de “Bank Farm” en brengen op deze mooie zaterdag een bezoek aan Oxford. En we zijn niet de enigen! We lopen enige uren rond in deze stad met zijn vele historische universiteitsgebouwen, kerken, musea, e.d. We picknicken aan een kanaaltje en rusten nog wat uit in een park dat bij een van de universiteiten hoort. In de loop van de middag gaan we naar Woodstock, waar gevierd wordt dat 40 jaar geleden in de plaats met dezelfde naam in de Verenigde Staten het beroemde popfestival werd gehouden. Er zijn allerlei kraampjes waar liefdadigheidsinstellingen snuisterijen verkopen om geld voor hun goede doelen op te halen. Verder enige eettentjes. Er is een parade met als thema de jaren zestig, dus veel jonge en oude hippies in kleurrijke kleding. ’s Avonds treedt er een band op. Wij dachten dat ze muziek uit vervlogen tijd zouden spelen, maar het was hardrock of iets dergelijks: naar ons idee weinig muzikaal, maar wel hard.
Ons volgende overnachtingadres is in een van de “Poletrees Farm Cottages” in het plaatsje Brill. Het is een bungalow bij een boerderij met koeien en schapen. Ons verblijf heeft een zitkamer, keuken, badkamer, wasmachine, afwasmachine, magnetron, tv, een veranda en nog heel wat meer. Maar het geheel is voor ons beschikbaar als B&B-verblijf. Bij aankomst worden we niet alleen begroet door de welbespraakte eigenaar, maar ook door twee honden, een pauw, een gans en een stuk of 15 eenden.
Moe van het vele lopen, brengen we de avond verder in gepaste rust door.

Zondag 14 juni 2009
We ontbijten in de woonkamer van het echtpaar dat eigenaar is van het B&B verblijf. De heer des huizes bakt eieren, bacon, tomaten en worstjes, terwijl zijn echtgenote, die ongeveer net zo’n spraakwaterval is als haar man, ons tijdens het ontbijt bezighoudt. Ze heeft nogal wat commentaar op de regering, op Brussel, kortom op alles wat een vrije boer in de weg staat. Maar het ontbijt is prima.
We hebben ontdekt dat  er vlakbij een outlet-village is, dus dat kunnen we niet negeren. Rob koopt enige overhemden en schoenen. Carla kan niet slagen. Dan gaan we verder naar het plaatsje Churchill, waar een “fair” gaande is. Er is een hondenkeuring, allerlei stalletjes met al dan niet mooie en/of bruikbare spullen, een rommelmarkt en de niet te vermijden hamburgers, ijs en andere eetwaar. Er treed een mannendansgroep op die kennelijk plaatselijke traditionele dansen uitvoert.
Vervolgens rijden we via binnenweggetjes door “the Cotswolds” naar Stratford-upon-Avon (de geboorteplaats van William Shakespeare) voor een korte tussenstop en daarna naar Birmingham waar we ons hotel opzoeken. Dat is gevestigd in een ca. 100 jaar oud gebouw. Na te hebben ingecheckt, wandelen we door een tamelijk vervallen buitenwijk in een kwartiertje naar het nogal lege stadscentrum. We verbazen ons over de wijze waarop men het centrum heeft vernieuwd. Veel moderne gebouwen. Het is een ratjetoe van verschillende soorten architectuur met op enkele plaatsen oude gebouwen er tussen. We kunnen niet zeggen dat het allemaal even fraai bij elkaar past.

Maandag 15 juni 2009
We zijn vooral naar Birmingham gegaan om te winkelen en dat doen we dus ook. Het is opnieuw fraai weer, hoewel de weersverwachting vanmiddag regen voorspelt. Toch wagen we het erop om zonder jas op pad te gaan, maar wel met een paraplu. We wandelen door de binnenstad naar een oud kanalencomplex. Vroeger voeren hier kleine smalle vrachtscheepjes, maar nu alleen maar pleziervaartuigen. Ze passen net aan in de vele handbediende sluisjes. De voormalige werven zijn afgebroken en vervangen door appartementen. Dat is hier erg mooi gedaan.
We lopen dwars door enkele gebouwen, waaronder de bibliotheek terug naar de winkelstraten. We gaan het enorm grote Bullring winkelco
mplex in. Hier zijn honderden winkels gevestigd waar je uiteraard je geld aardig kunt besteden. Als je wilt kun je hier gemakkelijk een hele dag doorbrengen. En de prijzen zijn, mede door de lage koers van het pond, vrij laag. Ondanks de voorspellingen blijft het de hele dag mooi weer. We gaan uiteindelijk met de aangeschafte kleding terug naar het hotel waar we ook eten.

Dinsdag 16 juni 2009
Het wordt misschien een beetje eentonig, maar het weer is opnieuw prima en dat blijft het de hele dag.
We lopen nog een keer naar het centrum van Birmingham want vandaag is er in de Bullring een open en een overdekte markt. We kijken onze ogen uit naar de veelheid van waren die men verkoopt. Enorm veel etenswaren, maar ook een uitgebreide verzameling van huishoudelijke artikelen, gereedschap, kleding, stoffen, schoenen, e.d. En dat alles voor een habbekrats. Er moet veel kinderarbeid aan te pas zijn gekomen, want anders kun je geen schoenen, overhemden en spijkerbroeken verkopen voor minder dan £ 5,00. We snappen overigens niet goed hoe de veelheid aan handelaren kan bestaan. Na het gebruikelijke kopje koffie en nadat we voor enkele dubbeltjes vier bananen en twee appels hebben gekocht, zoeken we de auto weer op en vertrekken we in de richting van Leicester. Hier lunchen we en brengen we enige uren door in enkele bijzonder grote en moderne winkelcentra die een grote tegenstelling vormen met de eerdergenoemde markten. Ook bekijken we een historisch gedeelte van de stad en (alweer) een open en een overdekte markt.
Het volgende gedeelte van de rit brengt ons naar Nassington, een dorpje bij Peterborough, waar we een bed & breakfast-onderkomen hebben in een leuk gelegen huis met een prachtige grote tuin, waar we nog een tijdje folders bekijken, een boek lezen en dit dagboek schrijven.
We eten in de plaatselijke pub en zijn blij dat we als nagerecht slechts één portie cheese & crackers nemen, want die krijgen we zelfs samen niet helemaal op. Na deze maaltijd verblijven we nog een tijdje in de “lounge” van ons overnachtingadres.

Woensdag 17 juni 2009
Na een heerlijk ontbijt waarbij de heer des huizes ons tal van adviezen verstrekt over de mogelijkheden om de dag door te brengen, gaan we eerst een stuk wandelen in de nabij gelegen dorpjes Fotheringhay en Woodnewton. Het is een zeer landelijke omgeving en het pad loopt soms weer dwars door de tarwe- en koolzaadvelden.
Onze volgende toeristische bestemming is Stamford waar we eerst wat boodschappen doen alvorens Burghley House te bezoeken. Het is het grootste huis uit de tijd van Elizabeth de eerste. Het oorspronkelijke gebouw is tot stand gekomen tussen 1555 en 1587, maar daarna is er zeer veel aan veranderd. Eigenlijk dateert alleen de keuken nog uit die tijd. Het huis staat midden in een zeer uitgestrekt park met enkele fraaie tuinen. Omdat het begint te miezeren en de verwachting is dat de regen later heviger zal worden, bezoeken we deze eerst. Er is een fraaie beeldentuin waarin een wisselende tentoonstelling is van moderne beeldhouwwerken.
Vervolgens bezichtigen we het huis zelf. Prachtige vertrekken met wand- en plafondbeschilderingen, mooi (gerestaureerd) meubilair en honderden schilderijen. Wat een rijkdom weer. We dwalen een aardig tijdje rond. In elk vertrek is iemand om uitleg te geven. In het gebouw zijn verschillende films opgenomen, waaronder delen van The Da Vinci Code.
Aan het eind van de middag lopen we nog een stukje door het oude stadje Stamford. Het middeleeuwse karakter is goed bewaard gebleven en ook hier zijn vaak opnamen gemaakt voor historische films.
Om ons figuur een beetje in de gaten te houden, gebruiken we een eenvoudige maaltijdsalade in ons tijdelijke onderkomen.

Donderdag 18 juni 2009
Na het (op ons verzoek eenvoudige) ontbijt vertrekken we in oostelijke richting naar Great Yarmouth om een bezoek te brengen aan zoon Yuri en schoondochter Mel. We staan na enkele kilometers al in de file, maar dankzij Eva op de TomTom worden we via enkele zeer smalle “single tracks roads” weer op de goede weg geholpen. Na een korte tussenstop in de buurt van Cambridge bereiken we vlot onze eindbestemming waar we hartelijk worden begroet door Yuri en Mel en hun twee honden Kyra en Lilly. De twee katten, Hardy en Jack, zijn thuis en zij lijken ons hoogstens te accepteren.
Na een uitgebreide “ploughmans’s lunch” (brood, ham, verschillende soorten kaas, sla, radijs, uitjes) rijden we naar de volkstuin van Yuri en Mel om aardappels voor het diner te rooien. De volgende stop is de stal waar Mylo, een van hun paarden staat. We bewonderen ook hun pas aangeschafte vrachtwagen waarmee ze hun twee paarden kunnen vervoeren en waarin ook een keukentje en een slaa
pplaats is ondergebracht. Het is dus ook een eenvoudige camper. Na nog een boodschap te hebben gedaan in een winkel voor paardenbenodigdheden, gaan we weer huiswaarts, waar Yuri zich onder andere bezighoudt met het diner en we een van zijn eigen alcoholische brouwsels drinken, in dit geval “sloe gin”, gemaakt van gin en sleedoornbessen.
Yuri heeft een lekker diner gemaakt waarin onder meer pork-belly (vlees van de buik van een varken) is verwerkt. We drinken er een eigengemaakte vlierbessenchampagne bij.

Vrijdag 19 juni 2009
Deze ochtend staat, met opnieuw fraai weer, een bezoek aan het Fairhaven wandelbos op het programma. Het is aangelegd op een landgoed en bevat een grote verscheidenheide aan bomen en planten met watertjes ertussen. Er is onder meer een (naar men veronderstelt) 950 jaar oude eik te bewonderen. We wandelen door het park naar de plaats waar een bootje ons over de “broads” voert. Dit zijn watergangen die zijn ontstaan toen hier destijds turf werd gewonnen. Het doet daarom een beetje denken aan de het Hollands-Utrechtse plassengebied.
We picknicken in het park en gaan daarna naar Boris, het tweede paard van Yuri en Mel. Mel en Boris krijgen paardrijles. Mel heeft het eigenlijk niet nodig, want ze heeft al van jongs af aan paard gereden. Voor Boris is het echter alweer lang geleden dat hij werd bereden, dus hij moet weer worden opgevoed.
Daarna gaan we nog even naar Mylo die ook weer verzorging nodig heeft.
’s Avonds gaan we naar de viering van de zestigste verjaardag van June, de moeder van Mel. Ze viert het met familie en vrienden in een klein restaurant in Hemsby, een badplaatsje ten noorden van Great Yarmouth. Gezellig geklets en een heerlijk buffet met taart toe.

Zaterdag 20 juni 2009
We staan niet al te vroeg op en na het ontbijt rijden we eerst naar Mylo om hem uit de wei te halen en in de stal te zetten. Daarna zetten Yuri en Mel ons af in Great Yarmouth waar we een kopje koffie drinken en wat winkelen. Af en toe valt er een buitje. Tegen lunchtijd treffen we Yuri en Mel weer waarna we van een heerlijke lunch genieten in een restaurantje genaamd Friends. Vervolgens bezoeken we het “Time and Tide” museum dat vooral gaat over de geschiedenis van Great Yarmouth en de relatie van de stad met de zee. We leren er onder andere van dat de haven van Great Yarmouth steeds verzandde en dat een Nederlander, ene Joas Johnson (zal wel Jos Jansen zijn geweest), in de 16e eeuw de monding van de rivier de Yar verlegde en een haven bouwde die tot heden in stand bleef.
Na dit leerzame museumbezoek rijden we naar de plaats waar een nieuwe buitenhaven wordt gerealiseerd. Hier is men al jaren mee bezig en het is de bedoeling dat er tussen deze plaats en IJmuiden een veerdienst wordt geopend. Of dat werkelijk ooit het geval zal zijn, zal de tijd leren. Zo ja, dan kunnen we op de fiets naar onze Engelse familie.
Yuri en Mel gaan ‘s avonds met de ouders van Mel uit eten. Het was de bedoeling dat wij ook van de partij zouden zijn, maar het tijdstip van onze overtocht naar het vaste land laat dit niet toe. Daarom eten wij bij Yuri en Mel thuis een pizza.
Na de maaltijd vertrekken we richting Harwich. Na een voorspoedige rit van een uur en drie kwartier komen we aan bij de veerboot waar we snel aan boord kunnen voor de nachtovertocht naar Hoek van Holland. Na een glaasje port aan de bar, zoeken we onze hut op.

Zondag 21 juni 2009
Om 6:45 uur worden we gewekt en na een snelle douche genieten we voor de laatste keer van een Engels ontbijt. De ontscheping gaat vlot. Om 8:00 uur rijden we richting Haarlem en komt er een einde aan deze korte, maar leuke vakantie naar Engeland.