Terug naar de website

Samen met onze vrienden Gerard en Madeleine Maat, maken we van vrijdag 13 februari t/m zaterdag 21 februari 2015 een reisje naar Portugal.
De eerste nacht verblijven we in een hotel in Porto en daarna in een vakantiewoning in Santa Comba Dão.
Daar genieten van een prachtige woning, een fraaie omgeving en een gezellige week.
We huren fietsen en maken een tochtje over een voormalige spoorbaan. Verder bezoeken we onder meer het dorpje Piódão en de steden Coimbra en Viseu.

Je kunt hieronder op de foto's klikken om grotere exemplaren te bekijken.
Klik vervolgens op "Terug naar reisverslag" om hier verder te lezen.

Vrijdag 13 februari
Gisterenavond hebben we Gerard en Madeleine van Schiphol opgehaald en afgelopen nacht sliepen ze bij ons.
Vrijdag doen we gezamenlijk boodschappen op het Marsmanplein. Madeleine trakteert zichzelf op een zoute haring.
‘s Avonds maken Gerard en Carla boerenkool klaar, die we heerlijk met z’n vijven opsmikkelen. Intussen is ook Peter aan tafel aangeschoven. Hij brengt ons na het eten naar Schiphol. Daar hebben we nog alle tijd om te kletsen, te lezen, te puzzelen en wat te drinken. Met een uur vertraging vertrekken we naar Porto.
 Daar komen we om 23.30 uur plaatselijke tijd aan. Het is hier 1 uur vroeger dan in Nederland. Rob gaat snel de auto ophalen, terwijl wij op de koffers wachten. De autoverhuurder sluit om 24.00 uur, maar Rob is op tijd. We huren een ruime Toyota Auris waarin wij en alle koffers prima passen.
De rit naar Porto verloopt voorspoedig, maar dan wordt het moeilijk om ons hotelletje in de binnenstad te bereiken. Zowel de TomTom van Rob als die van Gerard werkt niet goed. Rob heeft een kapot kabeltje meegenomen en Gerard krijgt geen goed bereik. Het eenrichtingsstraatje waar het hotel is gelegen, is afgesloten omdat men het asfalt repareert. Niemand kan ons vertellen hoe we bij het hotel moeten komen. Uiteindelijk vinden we een parkeergarage waarna we nog een flink eind naar het hotel moeten lopen. Uiteindelijk komen we om 2:00 uur aan bij hotel OportoHouse, Rua Conde Vizela 45.
Aanvankelijk lijkt dan ook nog de buitendeur gesloten te zijn, maar al gauw doet een uiterst vriendelijk mannetje de deur open. Hij spreekt alleen maar Portugees, maar hij ontvangt ons welwillend en de kamers zijn prima. We drinken nog wat om even op adem te komen na onze omzwervingen door Porto en dan mogen om 2:30 uur eindelijk de oogjes toe.

Zaterdag 14 februari
Om 9:30 uur zitten we fris en gewassen aan het ontbijt. We worden alweer allervriendelijkst geholpen en het ontbijt smaakt prima. Na het ontbijt pakken we de koffers en lopen terug naar de parkeergarage. We droppen de koffers in de kofferbak van de auto en gaan dan op stap om een korte wandeling te maken door Porto. Het is wat bewolkt met af en toe een spatje regen, maar dat mag de pret niet drukken.
We vergapen ons aan de talloze doorkijkjes en de toch wel verveloze en armoedige huizen.
We lunchen op een terrasje met uitzicht op de Ponte Dom Luís, de uit twee verdiepingen bestaande brug die 172 meter lang is. Deze werd tussen 1881 en 1885 gebouwd naar een ontwerp van Gustave Eiffel.
Na de lunch lopen we terug naar de auto en dan verlaten we Porto en rijden we naar Santa Comba Dão waar Gerard en Madeleine een huis hebben gehuurd via Belvilla. Onderweg in Viseu doen we bij de Jumbo in een uiterst modern winkelcentrum de benodigde boodschappen voor de komende dagen.
Als we om 17:30 uur bij de villa  aankomen, moeten we eerst bellen met Marlène, die de sleutel heeft. Na 10 minuutjes is ze er. Ze blijkt een gezellige praatster te zijn die ons van alles vertelt over het huis en de omgeving, inclusief restaurantjes en dingen die we kunnen doen, vertelt. Er zijn drie slaapkamers met even zoveel badkamers. Madeleine en Gerard nemen de voorkamer met uitzicht op de rivier, wij de kamer met uitzicht op het bos en een stuk van de rivier. Het ziet er allemaal even prachtig uit. Het is alleen nog wat fris in het huis. Wij zijn de eerste bewoners sinds een lange tijd. Er is wel een open haard, maar we hebben geen lucifers en aangezien niemand van ons bij de padvinders is geweest, lukt het ons dus niet die aan te krijgen.
We rusten wat uit van de toch wel vermoeiende reis. Daarna bereiden Gerard en Rob het avondeten: bami op z’n Portugees. Met een wijntje erbij smaakt alles voortreffelijk.

Zondag 15 februari
Onze wekker, die automatisch de plaatselijke tijd zou moeten aangeven, staat echter weer op de Nederlandse tijd. Met als gevolg dat we al om 7:30 uur i.p.v. 8:30 uur opstaan. Maar we hebben heerlijk geslapen en het geeft ons de tijd om de ontbijttafel te dekken voordat Madeleine en Gerard hun bed uitkomen. Zo vroeg in de ochtend is het nog wat mistig, maar deze trekt in de loop van de ochtend op en dan zien we de zon verschijnen. Later op de dag gaat het wat bewolken.
Na het ontbijt en de koffie/thee rijden we naar het naburige stadje Santa Comba Dão, waar we bij de plaatselijke supermarkt nog wat boodschappen doen. O.a. lucifers, zodat we vanavond de open haard kunnen aansteken.
We wandelen door het dorp en verbazen ons erover dat sommige huizen er zo bouwvallig bij staan. Verder is het een erg rustig dorp.
Als we weer in onze villa zijn, lunchen we. Hierna maken Rob en Carla een wandeling in de buurt van de villa. Bij terugkomst heeft Gerard de open haard aangestoken, zodat het heerlijk warm is.
‘s Avonds filosoferen we over de zin van het leven en wat er op onze "bucketlist" staat. En dat alles uiteraard onder het genot van een glaasje wijn.

Maandag 16 februari
We zijn redelijk op tijd wakker: 8:00 uur. Na het ontbijt en de koffie/thee rijden we naar Juliette en Piet, die op ca. 4 km afstand van de villa wonen om bij hen fietsen te huren. We krijgen allemaal een sportieve mountainbike. We maken een tocht over de “Ecopista do Dão”, een voormalige spoorbaan, die Santa Comba Dão met Viseu verbond. Het is nu het langste fietspad van Portugal: 50 km.
Wij fietsen er 22 km over. We komen langs onze villa, die aan dit fietspad ligt. We lunchen er en vervolgen dan onze rit weer.
Het is redelijk weer, ± 10 ºC. Rob heeft zijn handschoenen nog in zijn jaszak zitten en aangezien hij geen en Carla wel koude handen heeft, mag zij ze van hem lenen.
Als we ‘s middags de fietsen terug hebben gebracht, doen we nog boodschappen voor de avondmaaltijd. Gerard en Rob maken deze klaar: heerlijke spaghetti. Na het eten gaat de open haard aan en wordt er weer stevig gediscussieerd.

Dinsdag 17 februari
We versieren de stoel van Madeleine, want ze is vandaag jarig. Rob plukt nog wat bloemetjes om de feestvreugde te verhogen. Als Madeleine beneden komt, zingen we haar gedrieën toe. Zij bepaalt tevens wat we vandaag gaan doen en haar keuze is gevallen op "Pargue Natural da Serra da Estrella", de hoogste bergketen van Portugal. Dit park ligt op 75 km/1½ uur rijden van onze villa. Na het ontbijt en natuurlijk de koffie/thee gaan we op weg. Eerst naar het dorpje Aldeia das Dez waar Rob en Carla 10 jaar geleden hebben gelogeerd in het hotel dat door twee Nederlanders wordt gerund. Fir en Frenkel, ze zijn er nog steeds. We hebben een aangename conversatie met ze, net zoals dat 10 jaar geleden ook het geval was. We drinken er een heerlijk kopje koffie/thee en na afscheid van dit actieve duo te hebben genomen, rijden we naar Piódão.
Onderweg bezichtigen we nog de kruisweg in Sacra das Preces.
Piódão is een schitterend dorpje dat tegen de berg lijkt te zijn aangeplakt. De huizen zijn gebouwd van graniet, met daken van leisteen. Er zijn talloze doorkijkjes en trappen. Het is er behoorlijk druk. De Portugezen hebben vakantie vanwege carnaval. Na al dit moois te hebben bekeken, rijden we terug door een prachtig landschap.
‘s Avonds maakt Gerard shoarma van kip, mmm.

Woensdag 18 februari
We slapen heerlijk lang uit en zitten pas om 9:45 uur aan het ontbijt.
Het is prachtig weer. Het waait wel, maar de wind komt nu van achter het huis en op het terras is het heerlijk. We zetten de ligstoelen buiten en daarop zitten we tot de lunch. Rob en Carla maken een wandeling van ca. 1½ uur door de heuvels naast het huis. Daarna maar weer een tukje op het terras.
 Om 16:00 uur rijden we naar de bibliotheek van Santa Comba Dão waar we een uiterst vriendelijke bibliothecaresse aantreffen die ons helpt bij het online inchecken voor de vlucht van a.s. zaterdag terug naar Nederland.
We doen in het stadje nog de benodigde boodschappen voor de komende dagen.
Rob en Gerard maken het eten klaar: gebakken aardappelen, gebakken zalm (voor Madeleine en Rob), een karbonade (voor Carla en Gerard), mais en roerbakgroente.

Donderdag 19 februari
We zitten (alweer) pas om 9:30 uur aan het ontbijt. Het is opnieuw prachtig zonnig weer.
We rijden naar Coimbra waar we de stad bekijken. Onderweg komen we een protestdemonstratie tegen. Madeleine vraagt aan twee heren in pak wat er aan de hand is. Het blijkt dat de Bank van Portugal een andere (failliete) bank heeft overgenomen. De klanten van die bank stonden nu te protesteren omdat ze hun oorspronkelijke inleg niet terug kregen. Alles verliep rustig.
Na een heerlijk kopje koffie/thee met wat lekkers lopen we 250 treden omhoog naar de bovenstad waar we de universiteit denken te bezoeken. Vanwege de siësta is hij echter nog gesloten, dus we gaan eerst maar lunchen. Daarvoor moeten we weer naar beneden waar we op een plein op het terras van een eenvoudig restaurant eten. Het was wel veel, maar de vleeseters vonden het niet al te lekker.
 Daarna gaan we weer omhoog naar de universiteit waar we verschillende ruimtes bezoeken, maar vooral de antieke bibliotheek bewonderen. Hij is prachtig gedecoreerd en staat vol met oude boeken. We mogen er helaas geen foto’s maken.
Dan weer terug naar huis waar we eerst even rusten. Carla maakt een hutsefrutsje van ui, tomaat, knoflook, paprika en ei voor op een boterham.
’s Avonds doen we een spelletje, een soort “mens erger je niet”. Gerard wint en Carla verliest (vooral dankzij Rob) gigantisch.

Vrijdag 20 februari
Weer ontbijten we niet al te vroeg.
Na de koffie/thee rijden we naar Viseu, waar we de auto in een parkeergarage zetten. We drinken op een mooi plein koffie/thee met wat lekkers en dwalen daarna wat door het oude stadsdeel. We zien een oude kathedraal maar die kunnen we niet bezoeken want het is opnieuw siësta-tijd.
Bij terugkomst in de parkeergarage slikt de automaat het parkeerkaartje in zonder dat er verder iets gebeurt. Er is wel een kantoortje. Er brandt licht en er klinkt muziek, maar er is niemand. We proberen of de slagboom zonder kaartje ook open gaat, maar dat lukt niet. Wat nu? Een vriendelijke man, die de garage ook niet kan verlaten, probeert ons te helpen, maar zonder resultaat. Dan komt nummer twee op het toneel. Hij vindt bij de slagboom een soort sleutel die hij ergens in steekt en dan gaat de slagboom omhoog. Voilà, zonder betalen kunnen we de garage uit rijden.
Dan rijden we naar een ultramodern en zeer groot winkelcentrum in een buitenwijk van de stad waar we afgelopen zaterdag ook al boodschappen hebben gedaan. Gerard koopt een nieuw snoertje voor zijn TomTom. We lunchen op de derde verdieping waar tientallen eetgelegenheden zijn. Gerard, Madeleine en Carla eten een pizza en Rob een gezonde salade.
We bekijken de winkels. Gerard doet een poging om nieuwe schoenen te kopen, maar kan niet slagen. We doen weer boodschappen bij de Jumbo en om 17:30 uur zijn we weer terug bij onze villa.

Zaterdag 21 februari
We staan vandaag voeg op en zitten al om 8:30 uur aan het ontbijt. Daarna pakken we de koffers in en maakt Carla nog wat laatste foto’s van regendruppels op de takken van de struiken.
Om 11:00 uur komt Marlène om het huis te controleren en de borgsom terug te betalen. Dat we een wijnglas hebben gebroken, vindt ze helemaal niet erg. Het gaat er vooral om dat er niets aan het huis kapot is gemaakt.
 We rijden om 11:30 uur weg, uitgezwaaid door Marlène.
Onderweg eten we op een picknickplaats van een benzinestation onze meegebrachte boterhammen.
Ruim op tijd komen we aan op de luchthaven. Madeleine en Carla gaan met de koffers de vertrekhal in en Gerard en Rob brengen de huurauto terug naar Avis.
Dan hebben we nog tijd genoeg om een kopje koffie/thee te drinken voordat we naar de gate gaan. Het vliegtuig vertrekt precies op tijd naar Amsterdam. Na een rustige vlucht arriveren we om 20:10 uur op Schiphol. Daar eten we nog een hamburger (Gerard, Madeleine en Carla) en wat nootjes (Rob).
Daarna komt de taxi ons ophalen die ons snel naar de Roskamstraat brengt.